Проведення ДПА в
початковій школі у 2018 році
4 клас
Державна підсумкова
атестація (ДПА) у початковій
школі в 2017/2018 навчальному році проводиться відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у
системі загальної середньої освіти, листа МОН Щодо проведення державної підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році та
листа МОН Про організоване завершення
2017/2018 н. р. та особливості проведення ДПА у закладах загальної середньої
освіти.
Заклади
загальної середньої освіти самостійно визначають строки проведення державної
підсумкової атестації, свята «Останній дзвоник» та випускних вечорів.
ДПА здобувачів початкової освіти здійснюється
з метою внутрішнього моніторингу якості освіти у формі підсумкових контрольних
робіт з двох предметів: української мови (передбачає оцінювання результатів
навчання з української мови та читання) і математики. Для проведення ДПА в
закладі освіти використовуються єдині завдання, які укладають вчителі закладу
освіти, відповідно до затверджених Міністерством орієнтовних вимог до змісту
атестаційних завдань і затверджує керівник закладу освіти
Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних робіт для
учнів 4 класу
Атестація з кожного предмета проводиться
письмово у формі підсумкових контрольних робіт.
Підсумкові контрольні роботи укладають учителі
початкових класів/методичні об’єднання вчителів початкових класів за єдиними
завданнями для усіх класів паралелі відповідно до орієнтовних вимог до змісту
атестаційних завдань. Атестаційні матеріали, що містять підсумкові контрольні
роботи з української мови і математики у двох варіантах, погоджує педагогічна
рада і затверджує керівник закладу освіти.
Контрольні роботи проводяться відповідно до
календарного планування на другому чи третьому уроці, окрім понеділка і
п'ятниці, а також днів перед і після святкових.
На проведення контрольної
роботи відводиться 1 академічна година (один урок): 5 хв. – на пояснення змісту
роботи та інструкції щодо її виконання і 35 хв. – на її виконання.
Оцінювання підсумкових
контрольних робіт здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних
досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ
Міністерства від 13.04.2011 № 329, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11
травня 2011 року за № 566/19304) та Орієнтовних вимог до контролю та оцінювання
навчальних досягнень учнів початкової школи (наказ Міністерства освіти і науки
України від 19.08.2016 № 1009 «Про внесення змін до наказу Міністерства
освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222»).
Зміст завдань для підсумкових
контрольних робіт формується відповідно до державних вимог щодо навчальних
досягнень учня/учениці, визначених чинними навчальними програмами для 1-4
класів закладів загальної середньої освіти.
При підготовці завдань для підсумкової контрольної
роботи необхідно враховувати такі аспекти:
·
перевірці підлягає навчальний матеріал, що
опановувався учнями впродовж навчання в початковій школі;
·
контрольна робота повинна містити
компетентнісно-орієнтовані завдання різних рівнів складності;
·
кількість і обсяг завдань мають бути оптимальними для
виконання впродовж часового проміжку, відведеного на контрольну роботу;
·
тестові завдання бажано формулювати в одному стилі:
або у формі запитання, або спонукання;
Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з
української мови
Атестаційна контрольна робота з української мови є
інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів навчання з української
мови і літературного читання. Завдання на перевірку сформованості навички
читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи
визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і
пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних
умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього
або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних
умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно
завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і
оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного
сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати контрольну
роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і вставити
пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки таким
чином:
·
учитель пропонує дітям взяти в руки олівці;
·
за вказівкою вчителя діти починають читати текст (мовчки);
·
через 3 хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує
поставити олівцем крапку над словом, на якому зупинився читати учень;
·
учитель пропонує дітям продовжити читання тексту до
кінця.
Після повного прочитання тексту учням пропонується
виконувати завдання у порядку зручному дитині.
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути
сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше
завдання представлено текстом для читання.
І варіант підсумкової
контрольної роботи з української мови формується з тексту для читання,
визначеної у ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для
виявлення правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння
його змісту і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного
засвоєння літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь
визначати основну думку, тему твору/встановлювати послідовність
подій/встановлювати взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових
осіб; третє – на перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні
можливості художнього слова для описів природи, зовнішності персонажів,
характеристики героїв), трьох завдань за змістом тексту для перевірки навичок
застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь (одне з яких на
визначення/групування/класифікацію мовних одиниць, друге – на
доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок слів у реченні; третє – на
утворення форм слів, що належать до різних частин мови, за заданою умовою),
творчого – на побудову зв’язного висловлювання за змістом прочитаного тексту, у
якому учень формулює власні оцінні судження.
Вимоги до формування змісту І варіанту
підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за
кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна
кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки. Пропонується текст
(незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330
слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів).
Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не
мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання до тексту для перевірки розуміння його
змісту і вміння працювати з текстом
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
3.
|
Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом
45-50 слів і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у
тексті, у тому числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів,
значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має
містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою
початкової школи**
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
4.
|
Завдання до тексту для перевірки мовних знань
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
5.
|
Творче завдання до тексту: побудова зв’язного
висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин –
2-3 речень
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи з
української мови відрізняється від І варіанту тим, що для перевірки розуміння
його змісту і вміння працювати з текстом та для перевірки навичок застосування
знань про мову і мовлення, мовних умінь розробляють тестові завдання закритого
типу (на вибір однієї відповіді з трьох пропонованих), відкритого типу (з
короткою відповіддю і на встановлення послідовності або відповідності для
перевірки мовних знань). Змістове наповнення цих завдань добирається відповідно
до наданих рекомендацій до І варіанту підсумкової контрольної роботи.
Завдання для до формування змісту ІІ варіанту
підсумкової контрольної роботи з української мови
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за
кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна кількість балів
|
1.
|
Читання тексту мовчки. Пропонується текст
(незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330
слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 220-250 слів).
Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не
мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.
|
1
|
По 1 балу*
|
1 бал
|
2.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів для перевірки розуміння змісту прочитаного
тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
3.
|
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами для перевірки
розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
4.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для
перевірки розуміння змісту прочитаного тексту і вміння працювати з текстом
|
1
|
по 1 балу
|
1бал
|
5.
|
Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом
45-50 слів і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у
тексті, у тому числі 2 слова з переліку передбачених у програмі слів,
значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має
містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою
початкової школи
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
6.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
7.
|
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами для перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
8.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю для
перевірки мовних знань
|
1
|
по 1 балу
|
1 бал
|
9.
|
Творче завдання: побудова зв’язного висловлювання з
3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень**
|
1
|
по 2 бали***
|
2 бали
|
Разом
|
9
|
-
|
12 балів
|
* навичка читання мовчки оцінюється 1 балом, якщо учень читає текст мовчки без
артикуляції/тихого промовляння слів та прочитав його повністю за 3 хвилини;
якщо учень прочитав менше половини тексту, він не отримує жодного балу;
** у творчому завданні виставляють по 1 балу за зміст
висловлювання з урахуванням використовуваної лексики та наявності оцінних
суджень, грамотність, де враховують помилки лише на ті правила, вивчення яких
передбачено навчальною програмою.
Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з
математики
Зміст підсумкової контрольної роботи може бути
сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя).
І варіант підсумкової
контрольної роботи з математики має формуватись з таких основних завдань:
складеної задачі на 3 дії; виразу з багатоцифровими числами на визначення
порядку дій (з дужками); на порівняння і перетворення величин; знаходження
частини від числа; застосування геометричного матеріалу.
Роботу учень письмово оформлює на листочках зі штампом
школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт з математики. Усі письмові
обчислення до завдань мають виконуватись у зошиті.
Вимоги до формування змісту І варіанту підсумкової
контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за
кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна
кількість балів
|
1.
|
Задача на три дії
|
1
|
по 3 бали*
|
3 бали
|
2.
|
Знаходження значення виразу (з дужками) з
багатоцифровими числами, що передбачає визначення порядку дій
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
3.
|
Порівняння чисел і величин та перетворення величин
|
2
|
по 1 балу
|
2 бали
|
4.
|
Знаходження частини від числа
|
1
|
по 1 бали
|
1 бал
|
5.
|
Геометричний матеріал
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
6.
|
Творче завдання або завдання з логічним
навантаженням
|
1
|
по 2 бали
|
2 бали
|
Разом
|
7
|
-
|
12 балів
|
ІІ варіант підсумкової контрольної роботи для
державної атестації з математики має формуватись з тестових завдань (відкритого і закритого типу),
серед яких обовʼязково одна задача на три дії та одне завдання з геометричним матеріалом.
Частину роботи (задачу і геометричний матеріал) учень
письмово оформлює на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення
письмових робіт з математики. Тестові завдання виконує на окремому аркуші з
тестовими завданнями, виданому вчителем. Усі письмові обчислення до завдань
мають виконуватись відповідно у зошиті і на аркуші з тестами.
Завдання для до формування змісту ІІ варіанту
підсумкової контрольної роботи з математики
№
з/п
|
Види завдань
|
Кількість завдань
|
Кількість балів за
кожне правильно виконане завдання
|
Максимальна
кількість балів
|
1.
|
Завдання закритого типу з вибором однієї відповіді
серед трьох пропонованих варіантів ***
|
3
|
по 1 балу
|
3 бали
|
2.
|
Завдання відкритого типу на встановлення
послідовності або відповідності між 6 компонентами***
|
2
|
по 2 бали**
|
4 бали
|
3.
|
Завдання відкритого типу з короткою відповіддю ***
|
1
|
по 2 бали**
|
2 бали
|
4.
|
Завдання відкритого типу з розгорнутою відповіддю
|
1
|
по 3 бали**
|
3 бали
|
Разом
|
8
|
-
|
12 балів
|
* якщо неправильно виконано одну дію задачі, її розв’язання оцінюється 2 балами, якщо неправильно виконано дві дії – 1 балом;
** якщо завдання виконано частково, воно оцінюється 1
балом.
***контрольна робота має містити одне завдання з
геометричним матеріалом, яке може бути подано в одному з позначених ***
пунктів.
Складено на підставі листів МОН Щодо проведення державної підсумкової атестації у закладах
загальної середньої освіти у 2017/2018 навчальному році та листа МОН Про організоване завершення 2017/2018 н. р. та особливості
проведення ДПА у закладах загальної середньої освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар